RETAIL; VAN WINKELVERLICHTING NAAR TOTAALBELEVING

Winkelverlichting, etalageverlichting en lichtplannen zijn belangrijke elementen voor beleving. Verlichting krijgt dan ook de nodige aandacht van retail bedrijven. Echter zijn er nog weinig bedrijven die ook geluid, beeld, geur, en aansturing inzetten om meer winkelbeleving te creëren.

Dat de Retail al jaren onder grote druk verkeerd is algemeen bekend. De opkomst van online winkels is hier natuurlijk grotendeels de oorzaak van. Wij horen u al denken: ‘Waarom slagen sommige retail bedrijven er dan toch in om aanzienlijk te groeien?’

Het antwoord is simpel: zij zetten beleving in om hun doelstellingen te realiseren. Zij doen dit door verlichting, geluid, beeld, geur en aansturing perfect op elkaar af te stemmen. Hiermee zijn zij in staat zich écht te onderscheiden en hun klanten daadwerkelijk een ‘geluksmoment’ te bezorgen. Een ‘geluksmoment’ die voor online retailers niet is te evenaren.

Winkelbeleving
Winkelverlichting is vaak de eerste stap naar het creëren van meer beleving binnen de retail. Verlichting kent vele vormen en mogelijkheden en de invloed op de totaalbeleving is enorm.  De winkelpui verlichting, etalageverlichting en verlichting in de winkel zelf moeten één geheel vormen. Winkelverlichting creëer je niet zomaar. Daarvoor moeten interieur, licht, geluid, geur, beeld en aansturing volledig met elkaar en met het branding-concept in lijn liggen.

Lichtplan
Een goed lichtplan houdt dus rekening met de doelgroep en de propositie van de winkel. Verlichting heeft uiteindelijk drie functies: het licht producten uit, het roept gevoelens op en het zorgt voor herinneringen. Samen stimuleren deze drie zaken het koopgedrag.

CreativeLED begrijpt hoe een winkelconcept is opgebouwd en heeft bovendien de technische kennis dit te vertalen naar een lichtplan.